Viata de Navigator. De la cateva sute de euro la 20.000 euro pe luna

Cand auzi de un marinar/navigator/vaporean primul lucru la care te gandesti este faptul ca e “plin de bani” sau “munceste pe vapor si e plin de bani”. In mare parte este adevarat, navigatorii castiga mult mai bine decat se poate castiga cinstit in Romania dar nu oricum ci prin multe sacrificii pe care le face.

In primul rand trebuie sa aiba un anumit nivel de pregatire, sa termine o facultate pentru a ajunge sa detina o functie de ofiter, sa suporte viata pe mare si nu in ultimul rand sa poata sta departe de familie si de prieteni o perioada lunga de timp. Pe langa toate astea trebuie sa mai treci printr-o gramada de cursuri si examene mai mult sau mai putin serioase.

Fara a detine o diploma a unei facultati de specialitate nu poti avea o functie de ofiter la bordul unei nave. Poti fi personal auxiliar precum marinar, timonier, sef de echipaj, motorist, ospatar, bucatar, camerist(a). Salariile pleaca de la cateva sute de euro si pot ajunge pana la 3000 euro pe luna lucrata.

In cazul in care ai terminat o facultate poti deveni ofiter punte/mecanic si castiga un salariu ce pleaca de la 2500 euro si poate ajunge pana la 20.000 euro pe luna. Evident ca salariile depind de functia pe care o vei ocupa la bordul navei. Cel mai bine platiti sunt compandantii si sefii mecanici. Majoritatea companiilor au aceleasi salarii pentru comandanti si sefi mecanici, iar celelalte au diferente de salarii intre cele doua functii.

Conform ultimelor statistici facute in 2015, erau peste 50400 nave in toata lumea, dintre toate tipurile de nave. Daca inmultim cu un numar aproximativ de 20 de persoane care se afla in acest moment pe aceste nave, rezulta ca peste 1 milion de persoane castiga in acest moment aceste sume de bani. Evident ca numarul este mult mai mare, pe navele de croaziera numarul angajatilor poate ajunge chiar si la 600 iar acasa sunt deasemenea foarte multi marinari, nu toti sunt plecati pe mare tot timpul.

Este o vorba in popor “cu cat ai mai multi bani, cu atat cheltui mai mult” si se aplica foarte bine si in cazul nostru. Putini stiu ca de fiecare data cand venim acasa din voiaj, trebuie sa trecem pe la capitania portului Constanta (si nu numai) si sa “lasam” o parte din bani. Adica sa ne “oficializam” imbarcarea/debarcarea, sa ne reactualizam actele care au iesit din limita de valabilitate sau urmeaza sa iasa, sa ne facem iar vizite medicale pentru prelungirea valabilitatii carnetului de marinar, vize pentru diferite tari, iar toate aceste drumuri si acte ne costa cateva sute de euro care pot ajunge la sume cu trei de zero in cazul in care avem si cursuri care urmeaza sa le reactualizam.

Rar se intampla ca unii navigatori sa aiba sume colosale in banci. Marea majoritate au o casa, o masina buna si cam atat. Tot majoritatea sunt fortati dupa 2-3 luni de stat acasa sa plece inapoi din cauza faptului ca nu mai au bani, iar banca le bate la usa pentru ratele facute pentru acea casa si pentru masina. In schimb da, isi pot permite cam orice isi doresc, nu ezita sa plece in vacante alaturi de familie cand revin din voiaj, iar in viata de zi cu zi cheltuiesc mult mai mult decat alte persoane.

Retineti insa ca la nava, cu cat castigi mai mult, cu atat ai mai multa responsabilitate. Niciodata nu vei castiga mai multi bani si vei avea raspundere mai mica. Tocmai din cauza asta un cadet castiga cateva sute de euro iar in schimb, comandantul poate castiga si 20.000 euro.

Daca v-a placut articolul asteptam comentariile voastre sau ne puteti da like/share. Multumim!

Deasemenea pentru a fi la curent cu ultimele articole va asteptam sa ne dati like si pe facebook pe pagina noastra Viata De Navigator.

(Visited 7,075 times, 1 visits today)
Like or Share?

26 thoughts on “

Viata de Navigator. De la cateva sute de euro la 20.000 euro pe luna

    1. Salut Costel!
      Am explicat treaba asta si pe facebook. La compania unde lucrez comandantul castiga 8000 USD contract permanent. Adica 3 luni acasa si 3 luni la nava. Deci pe an ar fi cam 96k din care el lucreaza doar 6 luni. Daca ar lucra 8 luni ar castiga 128k pe an pentru ca ar lucra 2 luni in plus din cele pe care trebuie sa le stea acasa. Daca luam in considerare faptul ca multi naviga 9 luni pe an, aceasta suma ajunge la 144k/an. Spun un salariu teoretic pe LPG la o companie care nu are cele mai bune salarii. Comparativ cu salariile pe care le-am spus in articol, un comandant cu 20k euro pe luna, inmultit cu 9 luni pe mare ar putea castiga 180k/an, deci nu foarte departe de ceea ce se castiga la noi pe LPG. Sunt cateva pasagere si LNG-uri unde comandantii ajung la 20k pe luna lucrata. Te rog sa cauti pe google anunturi pentru LNG la comandanti, te vei convinge singur.
      Numai bine!

      View Comment
  1. De ce romanii sa nu aiba salariul asta? Suntem in UE si avem cateva privilegii si noi. Nu iti pot demonstra lucrul asta pentru ca nu sunt comandant si nu am salariul acesta. Dar cu siguranta avem comandanti romani care ajung la acel salariu. E greu sa ii gasesti sau sa recunoasca cineva pentru ca lucrurile astea nu sunt spuse de ei decat apropiatilor.

    View Comment
    1. Aici chiar ai dreptate, si crede-ma ca sunt multe alte functii (nu doar comandanti sau sefi mecanici) care castiga banii astia sau chiar mai mult. Cazurile pe care le stiu eu se intalnesc la navele de croaziera, respectiv in domeniul Offshore.

      View Comment
    1. Nu am spus nimic de rau fata de marinari, timonieri, sefi de echipaj, motoristi sau alte functii. Doamne fereste! Am resptect pentru ei si cunosc oameni deosebiti, modesti, care stiu meserie fata de altii cu functii superioare care doar se fac ca stiu meserie. Mi se pare un termen ok cel de personal auxiliar si nu cred ca asta inseamna ca ei nu au ce cauta la nava. Fara ei nu se poate la nava!

      View Comment
      1. Nu ar trebui sa ti se para ok termenul de auxiliar pentru ca pe mare auxiliarii sant altii decat cei cu STCW. Cei enumerati de tine fac parte din echipajul de siguranta al navei. Auxiliarii sant cameristele, bucatarii, ospatari…etc

        View Comment
        1. Vali Malaxa: Ce diferenta este intre bucatarul de pe pasager si bucatarul de pe bulk de exemplu? Ce diferenta este intre ospatarul de pe pasager si cel de pe…container? Pot toti cei enumerati mai sus sa fie numiti personal auxiliar? Daca da, e ok, daca nu zi-mi te rog de ce nu.
          Si zi-mi te rog marinarul care face si functia de ospatar, unde il încadrezi? 🙂

          View Comment
          1. Nu inteleg intrebarea cu diferentele intre bucatari sau ospatari. Pentru ca sant exact ce am spus : personal auxiliar. Marinarul care face SI functia de ospatar este personal navigant, nu auxiliar. Conteaza ce imbarcare are la bord, nu ce este el in certificatul de capacitate/brevet. Ma rog, functia de ospatar nu are nevoie certificat/brevet. Iar imbarcarea poate fi si pe o functie inferioara calificarii, niciodata superioara. Adica daca tu esti 3-ar, poti fi imbarcat ca marinar, timonier sau of III punte, chiar si bucatar sau ospatar daca te pricepi. Dar asta e alta discutie. Referitor la personalul navigant, repet, acesta are STCW, Cei auxiliari nu. Apoi, personal navigant brevetat, nebrevetat…etc. Asta ca sa facem o clasificare. Asa ca afirmatia ta cu marinarii, timonierii, sefii de echipaj personal auxiliar este eronata. Crede-ma pe cuvant. 😉

            View Comment
  2. pe un pasager echipaj pana la 3000 de suflete , cu pasageri cu tot 9000 : Allure of the Seas si Oasis of the Seas – am fost acolo
    un comandant / sef pot sa ia si 30 000 usd pe offshore dar nu se merita la ce munca se face acolo
    de ce un roman nu ar putea sa ia ? ! am coleg roman care ia 17 000 . deci se poate

    View Comment
    1. Nu este adevarul statistic absolut dar nici fals nu este. intr-adevar salariile variaza de la 0 sau cateva sute de dolari, pana la zeci de mii de euro pe luna. Totusi cu cat cresc salariile cu atat cresc si cheltuielile pentru cursuri, specializari, etc. ca sa nu mai vorbim de responsabilitate. Un comandant raspunde pentru viata fiecarui membru de echipaj (chiaar daca nu intotdeauna legal, constiinta lui cu asta se confrunta), pentru starea generala de spirit, pentru eficienta si motivarea echipajului, este mentor si formator, etc. Pe vreme rea trebuie sa fie pe comanda, este disponibil non-stop si trebuie sa fie un om cu niste reactii si capacitati decizionale fantastice.

      View Comment
  3. Salut, anul acesta termin liceul nu are nici o legătură cu marina dar în ce privește meseria aleg marinar nu cunosc prea multe dar probabilitatea la bac e 50/50 și aleg sa fac un curs de marinar costa undeva la 1000 e dar din ce am auzit nu ai nevoie de bac și salariul pleacă de la 1200 primul an apoi ajungi și la 1800 2300 cu 4 săptămâni pe mare 2 acasă cele 2 de acasă fiind plătit pe luna întreaga.. Deci cum am mai spus nu cunosc prea multe în ce privește viata de marinar dacă îmi poate spune cineva cu ce se ocupă exact un marinar mi ar fi de mare folos!!

    View Comment
    1. Salut Silvian!
      Eu zic sa te axezi foarte mult pe Bacalaureat si sa tragi tare cu invatatul pentru ca asta conteaza foarte mult. Mai tarziu vei regreta daca nu ai bacul luat.
      Fara bac poti face acel curs de marinar, se castiga binisor exact cum zici si tu, desi eu as zice ca salariul initial e putin mai mic, as zice la 1000 de euro dar e greu sa pleci din prima marinar pentru ca nu ai experienta iar marea majoritate cer experienta pe functie (stiu, e un paradox treaba asta).
      Ca si marinar faci munca de jos, cam ce e mai greu, depinde si de tipul de nava pe care pleci. Spalat puntea, spalat magaziile de marfa sau puntile de marfa, vopsit, matagonit, in general intretinerea vaporului. Pe langa asta participi tot timpul la manevre si in porturi te ocupi si de paza navei. Muncesti cam 8-10 ore pe zi dar sunt zile si mai grele.
      Dupa un anumit timp poti sa promovezi la timonier si mai apoi ca sef de echipaj. Salariile cresc in raport cu functia pe care o ai.
      Spor la invatat si bafta in tot ceea ce faci!

      View Comment
      1. Mulțumesc frumos pentru susținere o sa ma axez mai tare pe bac dar din ce auzisem știam ca e mai ușor și timp de 10luni lucrezi pe un tanc.. Și după cele 10 luni de experienta poți pleca pe pasager pe Dunăre acolo fiind și salariu de 1800 2300..

        View Comment
  4. Salut încă o întrebare.. Dacă de exemplu muncești o lună și 2 săptămâni ești acasă.. Primești salariu de exemplu 1000euro doar pe timpul cât muncești în alea 2 săptămâni de stat acasă e concediu fără plata??? Ca asa nu ajungi nicăieri..

    View Comment
    1. Depinde de firma cu care pleci si contractul le care il semnezi. Cunosc persoane care pleacă pe fluviu si câştiga 1000€ atât la vapor cat si acasă (1 luna la vapor si 1 luna acasa). Cunosc si altă persoană care castiga 1200€ la o lună lucrată iar acasă primeste doar salariul minim.

      View Comment
  5. Imi place stilul tau de a face pagina interesanta. Pui niste sume colosale si lumea citeste curioasa ce si cum, de unde atatia bani. E adevarat, exista salarii atat de mari dar 0.001% dintre comandanti poate vor lua acest salariu si la fel de bine acest salariu poate fi impozitat de tara in care el plateste taxe. Ceea ce scri tu aici rezulta ca esti nou in domeniu si nu cunosti toate probleme sistemului, e un inceput bun, si in timp vei cunoaste mai bine situatia reala.
    Acum cu articolul tau ai dezimformat 90% din cititori, crezand ca e normal sa iei salariul asta, dar la fel de normal si moral este ca unii cetateni romani sa ia pensie asemanatoare.
    Informeaza publicul corect, nu dezimforma, si stiu ca ai nevoie de cititori dar noi navigatorii sa zicem, citim destul de bine printre randuri.
    Voiaje usoare in continuare si spor la bani, chiar iti urez sa iei sumele pe care le specifici in viitorul tau, pana la urma aduci banii astia in tara.
    Numai bine,.

    View Comment
    1. Salut Cristy!
      Nu sunt nou in meseria asta, o fac de 10 ani de zile iar acum 2 ani când am scris articolul de fata ştiam despre ce vorbesc. Compania la care lucrez, asa cum am mai spus in alt comment, plăteşte foarte bine dar se munceşte 3 luni cu 3. Dacă ar lucra 4 cu 2 atunci toti comandantii/sefii mecanici Romani din firma asta ar câştiga aproape 20.000 Euro pe luna lucrată. Asta la LPG-uri.
      Chiar acum pe ainostri cei de la Sagau au oferta de munca pentru Comandant 24.000 USD (3 cu 3) si Sef Mecanic cam 23.500. Evident ca nu in port la Constanta, program 8-16 ci pe LNG.
      N-am spus ca toti comandanții Romani vor câştiga suma aceasta, am spus ca se poate câştiga, salariile ajung până acolo. Ajung? Da, ajung.

      View Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.